Bazy danych Case study Tips&Tricks

TIPS&TRICKS – JAK ZREALIZOWAĆ EFEKTYWNĄ KAMPANIĘ MAILINGOWĄ DLA MARKI GROUPON?

  • 654
  • 0

Pamiętacie nasz cykl Tips&Tricks? Ostatnio prezentowaliśmy Wam wyniki kampanii znanej marki odzieży sportowej. Jeśli jeszcze nie widzieliście wpisu, koniecznie musicie to zmienić! (Wpis dostępny tutaj: http://bit.ly/case-study-dbms)

Dziś mamy dla Was kolejny artykuł. Typ razem weźmiemy pod lupę markę, która została stworzona do zakupów grupowych i która bardzo szybko zyskała popularność w naszym kraju. Mowa oczywiście o Grouponie. Ręka w górę, kto chociaż raz skorzystał z prezentowanych na stronie ofert!

Podjęliśmy się realizacji kampanii mailingowych dla Groupona. Jakie osiągnęliśmy wyniki? Jakie decyzje podjęliśmy, aby zwiększyć efektywność kampanii? Jak nasze działania przełożyły się na wzrost konwersji? Tego dowiecie się z naszego wpisu. Usiądzie wygodnie, zaczynamy!

Na początek kilka słów o naszym kliencie i celu kampanii.

Nasz Klient – Groupon
Groupon – światowy lider w swojej dziedzinie – daje klientom dostęp do najlepszych okazji z całego świata. Oferuje dowolne produkty i usługi w atrakcyjnych cenach. Jeśli zastanawiacie się, co oznaczają atrakcyjne ceny, wyjaśniamy – rabaty końcowe wynoszą nawet 90%! Ponadto klienci bez trudu odnajdują to, co najlepsze ma do zaoferowania ich miasto, mogą kupić kursy językowe, bilety do kin, prezenty dla bliskiej osoby a nawet zaplanować wakacje.

Cel kampanii
Zwiększenie sprzedaży usług klienta przy wykorzystaniu kanału e-mail.

Czas trwania kampanii
Kampania cykliczna, natomiast analiza dotyczy trzech ostatnich miesięcy.

Krok 1:  Analiza marki – dla kogo działamy?

To bardzo ważne pytanie od którego ZAWSZE zaczynamy naszą pracę. Skoro mamy jasno postawiony cel, musimy dowiedzieć się, dla kogo działamy, jak marka komunikuje się ze swoimi klientami, jakie produkty oferuje i w jaki sposób informuje o akcjach specjalnych. Nie ma możliwości stworzenia dobrego mailingu bez dobrej znajomości swojego klienta. Brzmi jak banał? Niekoniecznie, biorąc pod uwagę, jak wiele firm o tym zapomina.

Jaki wynik?
Groupon oferuje szeroki zakres usług różnego rodzaju. Swoje oferty kieruje do osób pełnoletnich ale nie posiada konkretnej grupy docelowej, co stanowi dla nas pewnego rodzaju wyzwanie. Jedynym kanałem sprzedaży jest podzielona na sześć głównych segmentów (Twoje miasto, travel, bilety, top oferty, kody rabatowe, friends) strona internetowa.

Jakie wnioski?
Nasze działania skupiamy na największych polskich miastach – w tym przede wszystkim na Warszawie. Jednak Gropoun posiada na tyle różnorodną ofertę i preferencyjne ceny, że niektóre oferty  (np. bilety do kina czy kursy językowe online) możemy wysyłać do mieszkańców dowolnego miejsca w kraju.

Krok 2: Dobór grupy docelowej – z kim chcemy się komunikować?

Jak już wspominaliśmy Groupon nie posiada konkretnej grupy docelowej, co stanowiło dla nas małe wyzwanie. Naszym głównym celem NIE JEST sprzedaż jakiegokolwiek produktu. Skupiamy się na tym, co naprawdę interesuje naszych odbiorców (nikt nie lubi spamu, prawda?). Dlatego dopiero po dogłębnej analizie nasi bazodanowcy wybrali idealną grupę docelową. Jesteście ciekawi, kogo wytypowaliśmy?

  1. Groupon posiada oferty dla wszystkich – zarówno dla kobiet i mężczyzn, dlatego decydujemy się na wysyłki do obu płci. Jednak według naszych analiz (i życiowego doświadczenia) to kobiety kupują częściej – decydujemy się więc na większą grupę kobiet.
  2. Wiek? Osoby +18, przy czym warto zaznaczyć, że zdecydowana większość maili trafi do osób +25
  3. Mailingi wysyłamy przede wszystkim do aktywnych zawodowo mieszkańców dużych miast. Nasze wcześniejsze analizy pozwoliły ustalić, że takie osoby czytaj maile od poniedziałku do piątku, natomiast kupują w drugiej części tygodnia.
  4. Groupon oferuje atrakcyjne cenowo wycieczki w różne zakątki kraju oraz świata – z tego względu do grupy docelowej dobieramy osoby zainteresowane podróżami. Ponadto chcemy promować konkretne oferty, czyli skupić się na spersonalizowanych mailingach do mniejszych grup odbiorców. Wybieramy osoby zainteresowane dietami, sportami ekstremalnymi, nauką, relaksem, zdrowiem, urodą i kinem.

Jakie wnioski?

  1. Prowadzimy wysyłki do obu płci, zwiększamy % kobiet.
  2. Wysyłamy do osób +18
  3. Nasze wiadomości wysyłamy przede wszystkim we wtorki, środy i czwartki. Ponadto testujemy inne dni tygodnia.
  4. W targetowaniu uwzględniamy zainteresowania:
    – promocje
    – podróże
    – dieta
    – sport
    – nauka
    – zdrowie
    – uroda
    – kino
    -relaks/spa.

Krok 3: I jak to jest z tymi wysyłkami?

  1. Przeprowadziliśmy wysyłki testowe w różnych dniach – najlepszym dniem okazał się czwartek. Dlaczego? Wyjaśnienie jest dość proste. Groupon posiada wiele ciekawych ofert weekendowych więc czwartek jest idealnym dniem, żeby zaplanować pełną wrażeń sobotę czy niedzielę.
  2. Największa sprzedaż osiągnęliśmy wśród mieszkańców Warszawy (= najwięcej atrakcyjnych ofert).
  3. Najwyższymi wskaźnikami OR i CTR cieszyły się wysyłki poranne (około godziny 9 rano) i wieczorne (około godziny 20). W tym miejscu musimy się pochwalić: wieczorna wysyłka z 8 marca zanotowała OR na poziomie 63%! 🙂
  4. Niestety w niektórych przypadkach świetne wyniki nie przełożyły się na sprzedaż. Poradziliśmy sobie z tym w inny, prosty sposób.
  5. Zdecydowaliśmy się na hybrydy, czyli przypomnienie „o ofercie” osobom, które wcześniej otworzyły nasz mail ale nie kliknęły w niego.

Krok 4: Jak działają różne tematy?

Chyba nikogo nie dziwi fakt, że najlepiej działają mailingi personalizowane. Jeśli interesujesz się podróżami i dostaniesz  świetną ofertę na wypad w ciekawy zakątek świata, to jest duże prawdopodobieństwo, że skorzystasz z promocji.
Przeprowadzona przez nas analiza to potwierdza – świetne wyniki osiągnęliśmy w kampaniach, które były dostosowane pod konkretne grupy odbiorców. Pamiętajcie – nie ilość, a jakość!

Co jeszcze się sprawdziło? Tematy ze słowami kluczami.

  • “Tylko do …”–czyli wykorzystanie reguły niedostępności, informujemy o ograniczeniu czasowym promocji. To jasny komunikat- jeśli teraz nie skorzystasz z promocji, stracisz swoją szansę.
  • “Rabat -15% na…” – Taki temat nadal działa, to możliwe? W przypadku Gropona, tak. Pamiętajcie, że standardowa oferta na Grouponie jest tańsza o około 50%. Jeśli dorzucimy do tego dodatkowe 15% oferta robi się niezwykle atrakcyjna. Wszyscy lubimy niskie ceny, prawda?
  • “The best of Groupon …” – najlepsze oferty.

Wniosek?
Postaw na krótki, klarowny przekaz. Jeśli promocja jest ograniczona czasowo, powiedź to już na początku. Jeśli decydujesz się na hybrydę (przypomnienie o atrakcyjnej ofercie), koniecznie zmień temat. Każde tego typu działanie zwiększy konwersję a przecież właśnie o to nam chodzi.

Krok 5: Czy dni w miesiącu mają znaczenie?

W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy Wam argumenty za tym, ze wysyłki należy przeprowadzać pomiędzy 8 a 23 dniem każdego miesiąca (przypominamy: większość ludzi jest wtedy po wypłacie). Czy tak jest też w przypadku Gropona? Otóż nie do końca, ponieważ posiada on pewną specyficzna cechę. Klienci częściej niż zwykle decydują się na skorzystanie z opcji „kup jako prezent”. Część takich dni oczywiście jest jasna– Walentynki, wspomniany już Dzień Kobiet czy święta Bożego Narodzenia. Są jednak okazje, których nie potrafimy przewidzieć np. urodziny bliskiej osoby.

Jakie wnioski?
Wysyłki realizujemy przez cały miesiąc.

Podsumowanie
Najlepszym podsumowaniem naszych działań będzie wykres przedstawiający średni wzrost sprzedaży, na przestrzeni 3 miesięcy! 🙂

Cyfry mówią same za siebie 🙂 Jeśli chcecie, żebyśmy zrealizowali dla Was kampanię, piszcie.

Zrobimy to z przyjemnością!

Skontaktuj się z nami! 🙂

Podobne wpisy

Przejdź do góry