Blog / Jakimi kryteriami kierować się profilując grupę odbiorców? Jakie narzędzia są do tego najbardziej pomocne?

Kategoria: Case study DBMS poleca

Przy profilowaniu baz do wysyłek mailingowych najważniejsze jest odpowiednie dobranie grupy docelowej względem produktu.

Kryteria doboru bazy danych

Wśród wiodących kryteriów doboru bazy znajdują się:
– wiek, płeć, miejsce zamieszkania użytkownika
– zainteresowanie produktem
– aktywność w sieci użytkownika (data, godzina, dzień etc., sezonowość produktu)
– historia aktywności w poprzednich kampaniach tematycznych danej osoby
– inne zainteresowania behawioralne użytkowników sieci

Przydatne są do tego wszelkiego rodzaju narzędzia analizujące aktywność w sieci i zainteresowania danym produktem, narzędzia analizujące historiograf wcześniejszych kampanii mailingowych oraz odpowiednia grupa osób planująca realizację kampanii.

Podstawą podczas realizacji kampanii e-mail jest odpowiedź na pytanie „do kogo skierowany jest produkt?”
Posłużę się dość prostym przykładem firmy 5-10-15 dla której już od wielu lat realizujemy wysyłki.
Firma zajmuje się sprzedażą odzieży dla dzieci i niemowląt. Kto zatem jest grupą docelową? Od ogółu do szczegółu.

Bazy danych B2C

Najbardziej ogólną grupą docelową dla takiego produktu jest B2C czyli osoby prywatne. Jeżeli kampanię skierujemy do B2B to nie możemy spodziewać się dobrych wyników choć…, ale o tym później.

B2C możemy podzielić trochę głębiej:
– kobiety
– mężczyźni
Patrząc na ogólne zachowania ludzi można zauważyć że z tych dwóch grup podzielonych ze względu na płeć grupa kobiet powinna być bardziej responsywna.

Dzieląc dwie powyższe grupy dalej możemy mieć 4 kolejne:
– kobiety posiadające dzieci
– kobiety nieposiadające dzieci
– mężczyźni posiadający dzieci
– kobiety nieposiadające dzieci

Jako ze produkt 5-10-15 to ubrana dla dzieci to z tych 4 grup najlepiej responsywną powinny być osoby posiadające dzieci, a z dwóch grup posiadających dzieci lepszą grupą docelową dla kampanii e-mail modowej są kobiety.

Powyższe potwierdza raport z załącznika.

Współczynnik CTR

CTR (kliknięcia do otwarć) wynoszą 51,29% czyli co druga osoba otwierająca wiadomość klika w jej zawartość. Kampania została zrealizowana na bazie kobiet posiadających dzieci.

Baza danych B2B

Wracając do tego małego „ale” z początku trzeba pamiętać że za maską adresu e-mail w B2B też znajduje się osoba i może ją zainteresować dana kampania. Tak więc jeżeli weźmiemy w przypadku tej kampanii B2B gdzie wiemy że adres e-mail jest do kobiety to wysłanie tam kampanii również może przynieść dobry skutek.

Jeżeli chodzi o same narzędzia to najważniejszym jest rozsądne myślenie i sprawdzanie co dzieje się po wysłaniu kampanii na daną grupę docelową.

Dobrze aby nie używać nazw firm dla których była realizowana wysyłka (szczególnie z raportu). Na te pytanie wypowiedzieli się nasi eksperci Krzysztof Zalewski oraz Robert Żebrowski pracownicy DBMS SP. z o.o.

Jak wybrać odpowiednią bazę

Do każdej kampanii podchodzimy bardzo indywidualnie, dobór bazy zależy od wielu czynników.
Te pierwsze, która odpowiadają nam na pytanie dotyczące podstawowych kryteriów targetowania tj.: płeć, wiek, geotargetowanie to BRANŻA i SPECYFIKA PRODUKTU. Kolejny etap dobierania bazy polega na jak najbardziej skutecznym dobraniu rekordów biorąc pod uwagę wszelkie zebrane infromacje o naszych użytkownikach, które wygenerowaliśmy z badań własnych oraz raportów realizowanych kampanii ( optymalizacja dniem tygodnia oraz czasem).

Dane o zachowaniu naszych użytkowników, ich zainteresowaniach – preferencjach zakupowych są kluczem do osiągnięcia sukcesu w realizowanych przez nas kampaniach e-mail marketingowych. Precyzyjność doboru bazy=efektywność kampanii

Odpowiedzi udzieliła Dorota Wójcicka Specjalista ds. Afiliacji

Jakie błędy popełniają twórcy mailingów?

Najczęściej popełnianymi błędami podczas tworzenia mailingów to między innymi błędy w kreacjach czyli jest ona zbyt graficzna i później zostaje ona zablokowana przez pocztę i jedyne co odbiorca widzi to tylko boxy i jakieś dziwne kody.

Źle dobrana baza, czyli wysyłka dużej ilości maili do klientów którzy nie zaliczają się do klienta grupy docelowej i są to tak potocznie zwane pieniądze wyrzucone w błoto iż wysyłka takiej kampanii nie przynosi żadnych efektów.

Badania dostarczalności, często zapominamy sprawdzić status dostarczenia czy mail faktycznie został wyslany/ostarczony, oczekuje na dostarczenie (czeka na to aby serwer odbiorcy go wpuścił) czy też został odbity. Jest to ważne aby sprawdzić co faktycznie się dzieje z naszymi wysyłkami, monitoring wysyłki jest tak samo ważny jak i monitorowanie raportów otwieralności.

Trendy e-mailingowe

Czytelne i proste kreacje jak i jasny przekaz co konkretnie odbiorca ma zrobić czyli ten tak zwany CTA który tutaj gra dużą role jak i sama treść maila która musi mieć jasny przekaz informacji. O czym chcemy informować naszego odbiorcę? Czy chcemy go tylko poinformować, pouczyć etc. Przekaz musi być osobisty jak i nie natarczywy. I musimy też pamiętać o tym aby podczas wysyłek budować zaufanie! Iż to przełoży się na długo falową relację z naszym klientem.