DBMS

Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie? Tip 1: budowa bazy mailingowej.

  • 122
  • 3

Jeszcze kilka lat temu nikt by się nie spodziewał tak szybkiego rozwoju rynku e-commerce. Zakupy on-line stanowiły raczej ciekawostkę, a ich udział w rynku był niewielki. Dziś jest zupełnie inaczej. Rynek ten rozwija się w dynamicznym tempie, a według badań do końca dekady jego wartość w Polsce podwoi się i będzie stanowiła ok. 10% w całym handlu.

Dziś e-zakupy to dla nas codzienność. Kupujemy w internecie praktycznie wszystko. Począwszy od podstawowych produktów spożywczych, a na drogich dobrach kończąc. Chociaż na początku podchodziliśmy do zakupów w sieci z pewną dozą niepewności, tak teraz większość z nas nie wyobraża sobie bez nich funkcjonowania. Zakupy w sieci są wygodne, produkty mają niższe ceny, możemy zamówić potrzebne rzeczy bez wychodzenia z domu – wszystko to sprawia, że tak bardzo pokochaliśmy wirtualne sklepy.
Jednak sytuacja na tym rynku nie jest już tak kolorowa dla właścicieli tychże sklepów. O ile w 2006 roku w Polsce rynek ten raczkował, a e-sklepów było zaledwie 2800, o tyle dziś konkurencja jest ogromna! Według prognoz w 2020 roku w Polsce liczba sklepów internetowych przekroczy 30 tysięcy. Już dziś sklepy prześcigają się w działaniach promocyjnych, często sięgając do bezpośrednich form komunikacji takich jak e-mail marketing.  Z resztą trudno się dziwić temu podejściu, gdyż indywidualne podejście do klienta i dobre doświadczenie zakupowe na pewno zaprocentuje zaangażowaniem a w konsekwencji kolejnym zakupem. Poza tym, jak wskazują badania 7% transakcji w sklepach internetowych (na podstawie badań przeprowadzonych przez Custora) , jest generowana, dzięki e-mail marketingowi, znacząco wyprzedzając np. social media.

źródło: blog.custora.com

Czy jednak wszyscy robią to we właściwy sposób?
Jakiś czas temu zamówiłam w e-sklepie buty. Od razu otrzymałam potwierdzenie na maila o przyjęciu zamówienia, o przetwarzaniu go, przygotowaniu, wysyłce… i tu komunikacja się skończyła. Nikt nie poprosił mnie o feedback odnośnie obsługi, wysyłki, szybkości realizacji, a czy to nie te informacje są kluczowe w procesie rozwijania biznesu? Idąc dalej, mimo pozostawienia swojego adresu e-mail i wyrażenia zgody na dostarczanie newslettera, przez 2 miesiące nie dostałem nic. Sklep o mnie zapomniał.

Nie wykazali, żadnej próby nawiązania relacji, tak kluczowej w dzisiejszym biznesie. Stracili więc szansę na zyskanie stałego klienta! Wniosek nasuwa się sam: Ci co się nie komunikują i nie przypominają o sobie- tracą! I nie mam tu na myśli spamu, ale przemyślaną i efektywną komunikację e-mail marketingową.

Jak więc powinieneś przeprowadzić działania e-mail marketingowe w branży e-commerce, aby były skuteczne? Dziś mam dla Ciebie 7 tipów, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż w Twoim e-sklepie, przy wykorzystaniu działań e-mail marketingowych.

  • Sprawdź kim jest Twój odbiorca.

Zanim rozpoczniesz jakąkolwiek komunikację, zastanów się, kim jest twój odbiorca – osoba, która mogłaby stale u ciebie kupować. To od tego zależy z kim, i w jakim momencie zaczniesz nawiązywać relację na stronie twojego sklepu. Jeśli obok ofert znajdujących się w sklepie internetowym publikujesz porady, warto zapytać potencjalnego odbiorcę, czy chciałby otrzymywać komunikaty w zamian za np. ekskluzywność ofert. Ustalenie tych podstaw na pewno pomoże budować bazę klientów, którzy zetknęli się z Twoją marką i obdarzyli zaufaniem. Ponadto jeśli wysyłasz wiadomości do osób z własnej bazy mailingowej  za przyzwoleniem jego subskrybentów, to Twój kontakt z klientem ma bardzo bezpośredni charakter i rzadko jest odbierany jako niechciana forma reklamy. W końcu to adresat sam postanowił się zapisać do bazy wyrażając w ten sposób chęć otrzymywania od Ciebie wiadomości.

Jednakże należy pamiętać, że tworzenie własnej bazy to proces, który wymaga nakładu Twojego czasu oraz pracy. Ale… istnieje kilka metod, które znacznie Ci to zadanie ułatwią.

  • Realizacja konkursów

Konkursy to jedna z najtańszych metod tworzenia własnej listy odbiorców, gdyż bez względu na grupę docelową w każdej przyciągają dużą ilość osób. Stosując tę metodę należy pamiętać, że przyciągamy też tzw. „konkurosowiczów”, co może mieć wpływ jakość bazy. Stąd należy pamiętać, aby kreacja którą przygotowujemy posiadała otagowane linki, które dla nas są najważniejsze z punktu widzenia pozyskania wiedzy o odbiorcy.

  • Tworzenie ankiet

Jak wiemy, ankiety dają możliwości budowania profilowanych baz danych oraz gromadzenie wiedzy na temat grup odbiorców. Mogą dotyczyć wielu spraw począwszy od produktu do usługi, lub ogólnie marki i satysfakcji konsumenta. Ankiety mogą być prezentowane w formie zabawy lub quizu lub też selekcjonować osoby potencjalnie zainteresowane daną usługą/produktem, co później znacznie pozwala na lepszy dobór produktów i usług zgodnym z zainteresowaniem odbiorcy. Ważną funkcją programu do e-mail marketingu w tym momencie staje się możliwość tworzenie automatycznych wysyłek  na bazie zdarzeń wykonanych przez użytkowników. Np. takim zdarzeniem może być kliknięcie w otagowany link lub udzielenie odpowiedzi wg określonego scenariusza.

  • Prowadzenie kampanii korejestracyjnych lub kosponsoring

Uruchomienie działań związanych z korejestracją to nic innego jak pozyskiwanie danych przy okazji wypełniania formularza kontaktowego przez użytkownika dla innego reklamodawcy lub wydawcy. Dlatego w tym przypadku do formularza dodawane są dodatkowe pytania np. „Czy potrzebujesz dodatkowej pożyczki i chcesz otrzymać ofertę?” lub też, że wyrażasz zgodę na realizację wysyłek marketingowych dla podmiotów trzecich. Z kolei kosponsoring oznacza danie zgody przez użytkownika na przetwarzanie danych osobowych oraz komunikację marketingową dla kilku firm jednocześnie. Te dwie metody pozwalają na szybkie i tanie pozyskanie dużej ilości danych, niemniej znów musimy pamiętać, o odpowiednim oznaczeniu kreacji, aby wydobyć z klikniętych linków na temat zainteresowania użytkownika lub intencji zakupowej.

  • Prowadzenie działań content marketingowych

Nie bez przyczyny jest to w ostatnim czasie metoda na pozyskiwanie wysokojakościowych danych i ruchu na stronie. Dzięki dedykowanej dystrybucji wartościowych treści (takich jak e-booki, infografiki, raporty, case studies, webinary, poradniki), odbiorcy konsumując treść mogą zostawić więcej informacji tak potrzebnych marketerowi. Często, w tym przypadku na potencjalnych odbiorców działa siła słowa “darmowy”, które zachęca do pozostawienia kontaktu, mimo że tak naprawdę adres e-mail stanowi swego rodzaju zapłatę. Na pewno pozyskiwanie adresów e-mail za pomocą contentu wymaga większych nakładów pracy, ale pozwala na budowanie bazy osób, które rzeczywiście są zainteresowane otrzymywaniem wiadomości. Metodę można wykorzystać zarówno w B2B i B2C, wszystko zależy od tego, czy uda nam się dobrać tematykę do zainteresowań potencjalnych klientów.
Jeśli nie masz własnej bazy możesz wykorzystać, też zewnętrzne bazy e-mailingowe. Wyspecjalizowani brokerzy danych mogą na bazie twoich kryteriów przygotować ci profilowaną bazę danych umożliwiającą wykonanie precyzyjnej wysyłki akwizycyjnej do osób, które wyraziły wcześniej zgodę marketingową w innych działaniach.

Dlatego nim zdecydujesz się na ten krok, warto zapytać brokera danych o źródło pochodzenia oraz wskaźniki otwarć wysyłanych tam komunikatów. Pamiętaj! Nigdy nie kupuj adresów mailowych na aukcjach internetowych, są to zazwyczaj bazy spamerskie i zawierają tzw. spam trapy, czyli  adresy e-mail, które administratorowi mają wskazać, potencjalnego nadawcę jako spamera. Wysyłanie kampanii do takiej bazy przyniesie Ci więcej szkody niż pożytku.

Wysyłając cold mailing do takiej bazy musisz pamiętać, że jej celem jest ma wzbudzenie intencji zakupowej, zmobilizowanie do akcji, która ma zakończyć się pozytywnie dla obu stron. Kupującego – bo otrzyma ciekawy produkt lub usługę oraz sprzedającego – bo może rozwijać już nawiązaną relację.


TIP 1: Jeśli nie posiadasz własnej bazy odbiorców, zacznij od wysyłki cold mailingu, do baz zewnętrznych. Pamiętaj jednak, że liczy się jakość, a nie ilość. Natomiast przy budowaniu własnej bazy kluczowy jest czas. Wykorzystaj zaproponowane przez nas metody, aby odnaleźć Twojego odbiorcę.

Podobne wpisy

Przejdź do góry