Prawdziwe trudności zaczynają się, gdy kontaktów są setki, albo tysiące, a każdy z nich jest indywidualnym przypadkiem i każdy wymaga innych zobowiązań.

Na czym polega moc systemu CRM?

„Klient jest zainteresowany naszym produktem, zadzwoń jutro, umów się na spotkanie, przygotuj ofertę i wyślij ją e-mailem…” – To tylko przykładowy scenariusz prowadzenia relacji z klientem i w każdym przypadku jest inny. Co zrobić, aby prowadzić swoją sprzedaż i nie pogubić w natłoku podobnych informacji?
Najlepszym rozwiązaniem, które z pewnością przyjdzie na myśl każdemu doświadczonemu handlowcowi jest skorzystanie ze wsparcia, jakie daje nam IT. W tym przypadku jest to dobry, sprawdzony system CRM – czyli system do prowadzenia sprzedaży.

Korzyści z używania systemu CRM można omawiać niczym wspaniałą nowelę The NeverEnding Story, Michaela Ende’go. Jednak najważniejsze korzyści, w dużym skrócie to między innymi:

System wprowadza porządek w działaniach sprzedażowych i zapewnia trwałość kontaktów. Dzięki systemowi nigdy nie zapomnisz o konieczności wykonania kolejnego telefonu do klienta, przygotowaniu obiecanej oferty, czy o ważnym spotkaniu. Bardzo ważną kwestią jest odpowiedzialność w przechowywaniu danych. JellyCRM jest rekomendowanym przez nas systemem, spełniającym wszelkie wymogi bezpieczeństwa od strony gwarancji przed wyciekiem danych czy ich utratą.
W systemie JellyCRM możesz w każdej chwili wzbogacić bazę o dane z DBMS. Co również bardzo istotne dla wszystkich klientów korzystających z naszych usług DBMS, do systemu JellyCRM można za wciśnięciem jednego guzika  zaimportować dane i pracować na nich już bezpośrednio z pozycji CRM.

CRM - łatwy eksport i import kontaktów

Potencjał systemu CRM

Wszystkie moduły (kontakty, firmy, interesy…), nawet najbardziej podstawowe, jeżeli są dobrze wykorzystane, stanowią realne możliwości zwiększenia sprzedaży i podwyższenie jakości obsługi klienta.
Ale co zrobić, aby jak najbardziej efektywnie korzystać z systemu CRM?

 

1. Określ proces sprzedaży:

Jak będzie przebiegać relacja od pierwszego kontaktu z klientem, aż po sprzedaż i późniejszą jego obsługę? Zaczniesz od e-mail czy od telefonu? Jaki cel chcesz osiągnąć po każdym etapie?

 

2. Wgraj bazę kontaktów do systemu:

Jeżeli zakupiłeś bazę w DBMS, to system JellyCRM dostaniesz uzupełniony o Twoje kontakty.

 

3. Rozpocznij sprzedaż, według ustalonego wcześniej procesu:

Przy pierwszym kontakcie pamiętaj o wstępnej selekcji kontaktów. Po niej będziesz wiedział, kto jest wstępnie zainteresowany, a kto nie będzie chciał skorzystać z Twojej propozycji. To, co zrobisz z takim klientem zależy od Ciebie: albo usuniesz kontakt z systemu, albo go zarchiwizujesz. Większość systemów posiada jednak możliwość archiwizacji. W tym przypadku nie musisz się obawiać, że ponownie odezwiesz się do klienta, który nie był zainteresowany Twoim produktem. A jeżeli będziesz chciał się do niego odezwać za rok – będziesz mógł przenieść kontakt z archiwum do obecnie realizowanych kontaktów.

 

4. Jeżeli masz zainteresowanego klienta, powinieneś w systemie:

Dodać aktywność – co się zadziało w kontakcie z klientem? Opisz przebieg relacji. Zadzwoniłeś do klienta? Co ustaliłeś podczas telefonu? Jaki klient miał humor? Był mocno zainteresowany produktem, czy będzie wymagać większego wysiłku, aby go pozyskać? Odnotuj każdą informację, która przyda Ci się w procecie sprzedaży – twórz historię relacji i gromadź wiedzę na temat swoich klientów.

Dodać zadanie – zdefiniuj, co ma się zadziać. Obiecałeś zadzwonić ponownie za trzy dni? Planujesz spotkanie? Dodaj zadanie w systemie i jeżeli chcesz, aby Twoi klienci traktowali Cię profesjonalnie – nie przeocz tej daty.

Elastyczność, czyli różne zastosowania CRM

W ten sposób aktualizuj systematycznie każdy kontakt i realizuj wyznaczone przez siebie zadania, aż do zakończenia procesu sprzedażowego. A co po tym? System CRM również będzie Ci potrzebny, np. do badania zadowolenia klienta albo napraw gwarancyjnych. Być może warto zdefiniować zadanie w postaci telefonu do wykonania za pół roku w celu zapytania się klienta jak korzysta mu się z naszego produktu i czy nie potrzebuje czegoś jeszcze?
W całym procesie przyda Ci się również szereg innych narzędzi, które zawiera system CRM, takich jak: kalendarz, moduł raportów, poczty czy interesów. Wszystko po to, byś systematyzował swoją sprzedaż i nie był więcej zobowiązany do jej prowadzenia w notesie albo arkuszach kalkulacyjnych. Jesteśmy w pełni przekonani, że jeżeli teraz zdecydujesz się na korzystanie z systemu CRM – z czasem nie będziesz chciał go zastąpić przez jakikolwiek substytut.

Autorzy: Martyna Broda JellyCRM i Konrad Osys DBMS Sp. z o. o.