Od danych do wiedzy o kliencie …

Obecnie 90% istniejących danych w firmach zostało zebranych w ostatnich dwóch latach. Tylko 1% danych opisujących klientów jest wykorzystywanych w organizacjach w celach wsparcia marketingu i sprzedaży. 85% firm wykorzystujących budowanie wiedzy o kliencie deklaruje podniesienie efektywności sprzedaży o 25%.

Punktem wyjścia jest posiadanie bazy danych. Załóżmy, że wysyłamy 50-60 mln maili miesięcznie. Otrzymujemy zwrotnie dodatkowo minimum tyle samo milionów informacji o zachowaniu i preferencjach klientów. Średni wskaźnik otwarć (OR) przy dobrze zaplanowanej komunikacji i skutecznej kreacji wynosi średnio 10 % (czyli 600 tys. danych pochodzi wyłącznie z kampanii mailingowych).
Przykład. Posiadamy informację, że użytkownik Jan Kowalski:

a.    posiada samochód,

b.    4 razy w miesiącu dokonuje zakupów w sklepie odzieżowym,

c.    kupuje koszule w rozmiarze XL,

d.    2 razy kupuje koszule

Big Data to już nie tylko bazy danych. To otwarty proces, w którym dane o wolumenie X pozwalają na pozyskanie 2, 3, 4 x i więcej informacji.

Istotne jest:

a.    Pozyskiwanie danych z wiarygodnych źródeł

b.    Zmiany otoczenia prawnego

c.    Kompetencje w zakresie analizy i budowania wiedzy o kliencie

d.    Dobór narzędzi i kanałów dotarcia do klientów

Proces budowania wiedzy o Kliencie składa się z nieskończenie wielu cykli, dlatego przetwarzając ok. 20 mln interakcji miesięcznie ciągle aktualizujemy profile konsumentów. Dlatego ważna jest analiza, zdefiniowanie grupy docelowej, weryfikacja aktualności danych i ich wzbogacenie, dostosowanie przekazu i treści, zarządzanie relacjami z klientami, automatyzacja procesów sprzedaży dla oszczędności budżetu działań marketingowo-sprzedażowych.

DBMS oferuje rozwiązania Big Data Marketing:

1. DBMS Data Adapter – narzędzia do wzbogacania i łączenia danych

2. DBMS Data Quality – narzędzia do badania jakości danych

3. DBMS GreenSender – narzędzie do realizacji wysyłek e-mail, SMS, VSMS oraz automatyzacji procesów sprzedaży

4. DBMS Profile Manager – profilowanie i budowanie baz

5. DBMS Search Engine – największa wyszukiwarka baz danych klientów online

Zawsze należy pamiętać o tym, aby pracować na jak najbardziej aktualnej bazie danych. Niezbędne są testy, następnie modyfikacja bazy. Należy sprawdzić aktualność telefonów. Obecnie istnieje wiele możliwości automatycznej weryfikacji. W kolejnym etapie profilujemy bazę, realizujemy wysyłkę do całej bazy. Do osób, które wykonują daną reakcję, np. kliknęły w naszą reklamę, wykonujemy dodatkowe działanie, np. w ciągu 5 godzin po kliknięciu w naszą kreację osoba otrzymuje od nas drugiego maila z innym, bardziej spersonalizowanym przekazem. Potem dodatkowo możemy wysłać do tej osoby smsa ze specjalnym kuponem rabatowym. Tego typu działania opracowywane są indywidualnie pod dany produkt, co pozwala na maksymalizację efektów sprzedaży.