Baza wiedzy DBMS MwF Poradnik Baz Danych

Bazy danych do e-mail marketingu – budować czy kupować?

  • 596
  • 0

Obecnie kampanie e-mail marketingowe wykorzystuje ponad 85% firm działających zarówno w obszarach sprzedaży skierowanych do firm jak również konsumentów. Dlatego też, profilowane bazy danych są dla nich istotnym elementem działań marketingowych. Marketerzy, zatem stoją przed dylematem, czy mozolnie budować od zera swoją listę mailingową, czy też kupować na rynku. Na pewno budowanie własnej bazy od zera to proces długotrwały i wymagający cierpliwości. Natomiast zakup danych, mimo że jest ryzykowny, daje szansę na szybkie efekty. Którą z tych metod wybrać, żeby nie zaszkodzić sprzedaży? – postaram się odpowiedzieć na to poniżej.

Na co uważać kupując licencję danych?

1. Kupowanie licencji danych
Ten sposób może być ciekawy dla firm i organizacji, nie posiadających jeszcze własnych, zasobów danych, i są zainteresowane szybkim efektem. Aby osiągnąć pożądany efekt, należy przede wszystkim sprawdzić źródło pochodzenia oraz kontekst ich powstawania. Dlatego zakup licencji biznesowych baz danych lub konsumenckich baz danych ma sens tylko wtedy, gdy dostawca jest w stanie udowodnić ich legalność i pochodzenie. W tym momencie warto czas poświęcić cenie sprzedaży. Marketer kierujący się niską ceną może w konsekwencji zawieść się, gdyż nie dostanie, żadnej gwarancji od sprzedającego dotyczącej jakości bazy a także legalności jej pochodzenia, a w rezultacie poważnie osłabić reputację swojej domeny. Stąd profilowane bazy danych zawsze będą kosztować, gdyż proces ich przygotowania i utrzymywania jest skomplikowany. Istnieją również opinie, iż że licencje wartościowych baz nigdy nie będą na sprzedaż (np. tak twierdzą specjalści z Hubspot).

Przede wszystkim, istnieje podstawowe ryzyko, iż mogą być nielegalnie pozyskane. Aby się przed tym uchronić, należy zastrzec w umowie, że firma od której dokonujemy zakupu, posiada wszystkie zgody na administrowanie danymi oraz ich wysyłkę na rzecz podmiotów trzecich, a jakiekolwiek ryzyka z tego tytułu zostaną przeniesione na dystrybutora danych. DBMS sp zoo często podpisując zlecenia podpisuje tego typy oświadczenia. Co więcej renomowany broker informuje oficjalnie jak na rycinie poniżej o rejestracji zbioru w GIODO.

aktualność danych kampanii marketingowych

Współczynnik otwarć i kliknięć

Podczas zakupu należy pamiętać, aby zadać też pytanie dotyczące obecnego sposobu wykorzystania, ponieważ im częściej baza była wykorzystywana, tym bardziej traci na swojej jakości. Czemu to jest takie istotne, odpowiedź jest prosta – w przypadku często wykorzystywanych adresów e-mail, wysyłki do odbiorców będą charakteryzować się niskimi wynikami: niskim współczynnikiem otwarć i kliknięć w stosunku do wysyłek, a co za tym idzie niskim poziomem sprzedaży. Jedną z przyczyn takiej sytuacji może być na przykład znaczna ilość nieaktualnych adresów e-mail. Dlatego warto przed zakupem bazy przekonać sprzedającego do udostępnienia próbki danych, która pozwoli zweryfikować jej jakość. W udostępnionej próbie trzeba zwrócić uwagę również na rodzaje maili na przykład: czy są to adresy ogólnofirmowe, czy imienne oraz ile z nich to adresy w domenach portali.

Wpływ na wyniki wysyłek ma też świadomość użytkowników. Odbiorcy mogą potraktować nasze wiadomości jako spam (nawet jeśli nie trafią one do tego folderu), jeśli wysyłamy je do grupy osób, z którymi firma nie nawiązała wcześniej żadnej relacji.

Podsumowując : Co trzeba wiedzieć na temat bazy, zanim ją kupimy?
• jakie jest źródło pochodzenia danych,
• kiedy dane były zbierane,
• czy wszystkie rekordy posiadają zgody na prowadzenie komunikacji marketingowej,
• jak dużo innych podmiotów korzysta z tej samej bazy.
• czy zasoby można targetować behawioralnie.

Budowanie list mailingowych

2. Budowanie konsumenckich i biznesowych list mailingowych
Tworzenie własnej listy mailingowej uznaje się za najlepszy sposób pozyskiwania danych do prowadzenia kampanii e-mail marketingowych. Uruchomienie tego procesu, daje nam pełną kontrolę nad zawartością bazy i zarządzanie nią od samego początku. Musimy pamiętać, iż w przypadku baz wynajmowanych, czy kupowanych, nawet w przypadku, gdy odbiorcy zgodzili się na otrzymywanie wiadomości e-mail trzeba pamiętać, że tak naprawdę nie wyrazili oni zgody na ich otrzymywanie z naszej firmy, tylko zupełnie od innego podmiotu, co oznacza, że relację trzeba budować od początku już co nie co wiedząc, o danym odbiorcy. Dlatego tak ważnym jest posiadana wiedza o klientach oraz ich oczekiwaniach. W konsekwencji, każda organizacja stawiająca na budowanie relacji z klientami musi zmierzyć się z procesem tworzenia bazy czy to przy użyciu zewnętrznych źródeł, czy to samodzielnie pozyskiwać adresy e-mail oraz zgody klientów.

Jak pozyskać zgodę na wykorzystanie e-mail?

Oto kilka technik pozyskiwania zgód, które pozwolą tobie budować efektywnie twoją bazę odbiorców:

• Tworzenie konkursów
Konkursy to jedna z najtańszych metod tworzenia własnej listy odbiorców, gdyż bez względu na grupę docelową w każdej przyciągają dużą ilość osób. Stosując tę metodę należy pamiętać, że przyciągamy też tzw. „konkurosowiczów”, co może mieć wpływ jakość bazy. Stąd należy pamiętać, aby kreacja którą przygotowujemy posiadała otagowane linki, które dla nas są najważniejsze z punktu widzenia pozyskania wiedzy o odbiorcy.

konkurs PGE, przykład pozyskiwania zgody e-mail

Przykład kreacji konkursowej zbudowanej celem pozyskania zgody na efakturę przez PGE

  • Zbieranie ankiet

Jak wiemy, ankiety dają możliwości budowania profilowanych baz danych oraz gromadzenie wiedzy na temat grup odbiorców. Mogą dotyczyć wielu spraw poczawszy od produktu do usługi, lub ogólnie marki i satysfakcji konsumenta. Ankiety mogą być prezentowane w formie zabawy lub quizu lub też selekcjonować osoby potencjalnie zainteresowane daną usługą/produktem, co później znacznie pozwala na lepszy dobór produktów i usług zgodnym z zainteresowaniem odbiorcy. Ważną funkcją programu do e-mail marketingu w tym momencie staje się możliwość tworzenie automatycznych wysyłek  na bazie zdarzeń wykonanych przez użytkowników. Np. takim zdarzeniem może być kliknięcie w otagowany link lub udzielenie odpowiedzi wg określonego scenariusza. Taki scenariusz spokojnie można przeprowadzić w systemie www.greensender.pl (więcej na ten temat tu http://poznaj.greensender.pl/pomoc/wysylanie-kampanii-email/trigery-i-reguly-w-kampanii-email/)

  • Prowadzenie kampanii korejestracyjnych lub kosponsoring

Uruchomienie działań związanych z korejestracją to nic innego jak pozyskiwanie danych przy okazji wypełniania formularza kontaktowego przez użytkownika dla innego reklamodawcy lub wydawcy. Dlatego w tym przypadku do formularza dodawane są dodatkowe pytania np. „Czy potrzebujesz dodatkowej pożyczki i chcesz otrzymać ofertę?” lub tez że wyrażasz zgodę na realizację wysyłek marketingowych dla podmiotów trzecich. Z kolei kosponsoring oznacza danie zgody przez użytkownika na przetwarzanie danych osobowych oraz komunikację marketingową dla kilku firm jednocześnie. Te dwie metody pozwalają na szybkie i tanie pozyskanie dużej ilości danych, niemniej znów musimy pamiętać, o odpowiednim oznaczeniu kreacji, aby wydobyć z klikniętych linków na temat zainteresowania użytkownika lub intencji zakupowej.

  • Prowadzenie działań content marketingowych

Nie bez przyczyny jest to w ostatnim czasie metoda na pozyskiwanie wysokojakościowych danych i ruchu na stronie. Dzięki dedykowanej dystrybucji wartościowych treści (takich jak e-booki, infografiki, raporty, case studies, webinary, poradniki), odbiorcy konsumując treść mogą zostawić więcej informacji tak potrzebnych marketerowi. Często, w tym przypadku na potencjalnych odbiorców działa siła słowa “darmowy”, które zachęca do pozostawienia kontaktu, mimo że tak naprawdę adres e-mail stanowi swego rodzaju zapłatę. Na pewno pozyskiwanie adresów e-mail za pomocą contentu wymaga większych nakładów pracy, ale pozwala na budowanie bazy osób, które rzeczywiście są zainteresowane otrzymywaniem wiadomości. Metodę można wykorzystać zarówno w B2B i B2C, wszystko zależy od tego, czy uda nam się dobrać tematykę do zainteresowań potencjalnych klientów.
działania content marketingowe

Przykład wykorzystania kontent marketingu do budowania bazy kontaktów w oparciu o zapis na publikacje z FunPage na Facebook.

Długofalowe budowanie relacji

Podsumowując. Tworząc bazę odbiorców list mailingowych musimy zastanowić się nad celem tej aktywności. Musimy pamiętać, że za poszczególnymi adresami, stoją prawdziwi odbiorcy, a budowanie relacji to nie jest jednorazowe wydarzenie. Bez wątpienia więc, budowanie listy jest procesem ciągłym, które może korzystać z wielu źródeł, w tym z zakupu baz zewnętrznych. Można ten proces zacząć od kupienia z legalnego źródła (brokera, lub portalu np. eDBMS.pl ) ale trzeba pamiętać, że nad taką bazą trzeba popracować np. poprzez inspirację treścią, lub ankietami. Na każdym kroku ważnym jest poznawanie zachowań odbiorców i  wykorzystanie tej wiedzy w kolejnych etapach komunikacji.

Podobne wpisy

Przejdź do góry